Monday, April 29, 2013

ΕΛΛΑΔΑ-ΤΟΥΡΚΙΑ.. «Ανταγωνισμός, Συνεργασία, ή μήπως και τα δύο;;»


Για λόγους ιστορικούς, Ελλάδα και Τουρκία υπήρξαν προαιώνιοι εχθροί. Τα τελευταία όμως χρόνια, κυρίως έπειτα από την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι σχέσεις των δύο χωρών έχουν αρκετά εξομαλυνθεί για λόγους αμοιβαίων συμφερόντων.
Στο παρόν άρθρο δεν σκοπεύω να ασχοληθώ με αναλύσεις για την πολιτική, οικονομική, γεωπολιτική σχέση ανάμεσά στις δύο χώρες, αλλά να  επικεντρωθώ στο θέμα του τουρισμού.
Λόγω της γειτνίασης των δύο χωρών, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν ομοιότητες όσον αφορά το κλίμα, τη μορφολογία, την ελληνικότητα των παραλιακών κυρίως περιοχών της Τουρκίας και το αντίστροφο (λόγω της ανταλλαγής των πληθυσμών) και άλλες. Ωστόσο εντοπίζονται και πολύ μεγάλες διαφορές, όπως είναι η θρησκεία, ο πολιτισμός, τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις, διαφορές αγεφύρωτες. Όσον αφορά τον τουρισμό, θα μπορούσα να πω ότι οι ομοιότητες πιο πολύ εντοπίζονται στο είδος του τουρισμού που προωθούν και οι δύο χώρες και δεν είναι άλλο από τον μαζικό τουρισμό των 4S (Sea, Sun, Sand, Sex). Η Ελλάδα βέβαια μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης, λόγω των πολυάριθμων νησιών και της ποικιλίας του εδάφους, που δημιουργεί δυνατότητες ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Σε συνδυασμό μάλιστα με την ιστορία και τον πολιτισμό μας, όπως δεν κουραζόμαστε να επαναλαμβάνουμε, μας προσδίδει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ενώ όμως εμείς αναλωνόμαστε σε συζητήσεις επί συζητήσεων, χρόνια ολόκληρα, καθώς όλο και κάποιο εμπόδιο παρουσιάζεται, που θα οδηγήσει στην αναβολή μίας διαδικασίας, οι “διπλανοί” μας πράττουν! Και όταν λέμε πράττουν εννοούμε, ότι πραγματοποιούν επενδύσεις, δημιουργούν υποδομές, αφουγκράζονται τις ανάγκες της αγοράς, αξιοποιούν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα και δημιουργούν τελικά «ζήτηση».
Έτσι από τους γείτονες προσφάτως έχουμε τις εξής τουριστικές επιδόσεις: Επένδυση στο αεροδρόμιο της Αττάλειας, με αποτέλεσμα την αύξηση της δυναμικότητάς του, σε 21.000.000 επιβάτες. Ανακατασκευή του λιμανιού της Σμύρνης, με τη δημιουργία λιμανιού μόνο για κρουαζιερόπλοια, δημιουργία θεματικού πάρκου στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης με έκταση 1,6 εκ. τ.μ. και άλλα. Με μία πολύ μεγάλη επένδυση να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, το οποίο και είναι ο ιατρικός τουρισμός. Μιλάμε για απευθείας στόχευση στον ιατρικό τουρισμό, μέσα από ένα οργανωμένο πλάνο τουριστικού σχεδιασμού και προσφορά οργανωμένων πακέτων ιατρικών και τουριστικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου. Στόχος τους είναι η δημιουργία ελεύθερων ζωνών υγείας, στα παράλια του Αιγαίου,  με σκοπό την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, κάτι που ήδη φαίνεται ότι λειτουργεί θετικά, καθώς έχουν προχωρήσει και σε νομοθετικές ρυθμίσεις σε θέματα φορολογίας και  γραφειοκρατίας, δημιουργώντας επενδυτικά κίνητρα. Αυτή την στιγμή 2.500 εταιρίες δραστηριοποιούνται στον χώρο αυτό, θα λειτουργήσουν 90 κλινικές και απασχολούνται 2.500 άτομα. Σκοπός της νέας επένδυσης είναι να αρχίσει να δέχεται επισκέπτες από το 2014.
Τα παραπάνω αφορούν μόνο κάποια παραδείγματα από επενδύσεις που κάνουν οι ίδιοι στη χώρα τους. Παράλληλα όμως, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε επίπεδο επενδύσεων και συνεργασιών προς άλλες χώρες όπως είναι η Ελλάδα.
Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα σε μαρίνες και λιμάνια και  ήδη η μαρίνα της Μυτιλήνης έχει εκμισθωθεί από ένα τουρκικό όμιλο σε συνεργασία με την Folli Follie Group. Πρόσφατα επίσης έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και για τη δημιουργία καζίνου στην Χίο. Το κομμάτι της κρουαζιέρας ωστόσο μονοπωλεί το ενδιαφέρον και της τουρκικής πλευράς, που είναι θετικά προσκείμενη στην συνεργασία των λιμανιών Σμύρνης και Πειραιά.  Ήδη υπάρχουν τουρκικοί όμιλοι που αναμένουν με “αγωνία” τις πολυπόθητες ελληνικές αποκρατικοποιήσεις.  
Το τελευταίο διάστημα όλο και πιο πολύ συζητιούνται θέματα ελληνοτουρκικής συνεργασίας στο κομμάτι του τουρισμού, ενώ η Ελλάδα έχει αρχίσει να παρέχει διευκολύνσεις για να προσεγγίσει περισσότερους Τούρκους τουρίστες. Κάτι που ξεκίνησε και μέσω του πιλοτικού προγράμματος που εφαρμόστηκε αυτό το καλοκαίρι σε Μυτιλήνη, Χίο, Ρόδο, Σάμο και Κω με τη Visa Schengen. Πράγμα πολύ θετικό, καθώς έτσι θα δημιουργηθούν διευκολύνσεις στην πρόσβαση πολλών Τούρκων που ήθελαν να επισκεφτούν την Ελλάδα και αντιμετώπιζαν προβλήματα, λόγω της δυσκολίας έκδοσης Visa. Εκτός λοιπόν από την Τουρκία και η Ελλάδα εμφανίζεται θετικά προσκείμενη σε θέματα συνεργασίας, απ’ ότι φάνηκε και από συνάντηση που είχαν πρόσφατα η υπουργός τουρισμού Ο. Κεφαλογιάννη  με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κ. Μουσουρούλη, όπου πρωτίστως έγινε κοινά αποδεκτό ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να θέσει στο επίκεντρο της ανάπτυξης τον τουρισμό και δη τον τουρισμό κρουαζιέρας. Σε αυτό το πλαίσιο έγινε και συνάντηση της υπουργού, με αντιπροσωπεία του “TURSAB” (Σύνδεσμος Τουριστικών Πρακτόρων της Τουρκίας) και εκπροσώπους του “HATTA” (Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων), όπου συμφωνήθηκε ότι πρέπει να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στο κομμάτι του τουρισμού και επισημάνθηκε ότι ένα μεγάλο ποσοστό Τούρκων που επισκέπτονται την Ελλάδα, έρχονται για θαλάσσιο τουρισμό. Ακόμα, κατά την διάρκεια του forum του “Seatrade Turkish Cruise Ship”  που έγινε στη Σμύρνη και αφορούσε την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ο πρόεδρος του ΟΛΠ Α.Ε.  Γιώργος Ανωμερίτης σε συνάντησή του με τον πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Σμύρνης  Ekrem Demirtas και εκπροσώπους άλλων φορέων και εταιριών, τόνισε την ανάγκη συνεργασίας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο και την συνεργασία των λιμανιών Σμύρνης και Πειραιά. Είναι εμφανής η φιλοτουρκική προσέγγιση της Ελλάδας και από πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού σε τουρκικό περιοδικό, όπου τονίστηκε η επιθυμία κοινών ενεργειών και κοινών πακέτων διακοπών.
Αυτή λοιπόν είναι η ελληνική στάση το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τον τουρισμό. Ωστόσο βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι η Τουρκία δεν θεωρείται πια ανταγωνιστής, είναι και άμεσος μάλιστα. Αν και τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, όταν για παράδειγμα η Τουρκία έχει τον εξαπλάσιο αριθμό τουριστικών σκαφών από την Ελλάδα. Κατά τη γνώμη μου, η φιλοτουρκική προσέγγιση που υπάρχει από την χώρα μας το τελευταίο διάστημα,  οφείλεται πρωτίστως στην μεγάλη άνοδο που έχει σημειώσει η Τουρκία ως τουριστικός προορισμός, στην οικονομική κρίση, στην ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων και στην επανεξέταση κάποιων συνθηκών οι οποίες θα μπορούσαν να προσδώσουν και κάτι επιπλέον στο τουριστικό προϊόν που προφέρει η Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, ελλείψει κεφαλαίων για πραγματοποίηση επενδύσεων, μικροκομματικών συμφερόντων, αλλά και της γενικότερης ασυνεννοησίας που πάντα κατέτρεχε τη χώρα μας, η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε πολλά σημεία που θα μπορούσαν να δώσουν ισχυρή ώθηση στον τουρισμό και κατ’ επέκταση και στα οικονομικά της χώρας. Η συνεργασία λοιπόν της Ελλάδας με την Τουρκία, θα μπορούσε να εμπλουτίσει το τουριστικό της προϊόν, να διευρύνει τις αγορές στις οποίες απευθύνεται και να δημιουργήσει αμοιβαίο όφελος. Με ιδιαίτερη προσοχή πάντα στο κομμάτι των επενδύσεων και την απόδοση που αυτές θα έχουν για την χώρα μας.  

0 comments:

Post a Comment